Välillä pitää haastaa omat ajattelun taidot ihan käytännöllisesti! |
Kyse on neljän maan steinerkoulujen yhteisen ACTS Erasmus+-projektin viimeisestä ison porukan työskentelyviikosta Brightonissa. Tällä työskentelee aamusta iltaan yli 40 steinerkoulun lukioluokkien opettajaa Suomesta, Tanskasta, Norjasta ja Englannista aivan uudenlaisen opetussuunnitelman kimpussa.
PÄÄMÄÄRÄ: Luova, ajatteleva ihminen, joka tiedostaa oman merkityksensä ja ottaa vastuun itsestään ja toimistaan maailmassa.
Suunnitelman keskiössä ovat luovat ajattelun taidot ja niiden tunnistaminen. (ACTS = Acknowledging Creative Thinking Skills). Pyritään siis luomaan sellainen tutkinto, opetussuunnitelma ja samalla myös arviointimenetelmä, jolla voidaan tunnistaa ja tunnustaa opiskelijan ajattelun taitoja. Ja joka tietenkin myös kehittää, synnyttää, mahdollistaa ja houkuttelee niitä esiin!
Työtä tehdään monella tasolla. Olemme työskennelleet arvojen kanssa, avaintaitojen, luovien ajattelun taitojen, oppiainekokonaisuuksien, arviointitapojen ja -taulukoiden... Tälle työlle on ollut hyväksi se, että joudumme työskentelemään vieraalla kielellä ja sovittamaan ajatuksemme ja näkemyksemme yhteen toisista opetusympäristöistä tulevien kanssa. Ei ihan helppoa - mutta avartavaa kyllä!
Tässä voin kehua huoletta Suomesta mukana olevia opettajia! Mahtavaa porukkaa! Sitoutuneita, innostuneita ja luotettavia! Täällä on hyvä meininki - muut sanovatkin, että suomalaiset nauravat aina! Kyllä - mutta myös punnertavat aiheen parissa.
ACTS on siis projekti, jossa rakennetaan opetussuunnitelma lukioon ja todistus sille, kansainvälisesti sanottuna tasoille 2 ja 3. Englantilainen Crossfields Instituutti organisoi tutkinnon virallistamisen, jolloin siitä tulee (melko pitkällä aikavälillä) kansainvälinen tutkinto, jolla voi pyrkiä jatko-opintoihin mm. Englantiin ja muihin Euroopan maihin.
Nyt ACTS-projektin ensimmäinen vaihe on lopussa - mutta kokonaisuudessaan työ on vasta alkumetreillä. Aivomyrskyt jatkuvat!
Lisää ACTS-projektista: http://luovanajattelunlukio.blogspot.fi/
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti